پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره فیلم Harriet

یادداشتی بر فیلم «هریت»
جنی کرمود
بازیگران بی شماری برای بازی در نقش هریت تابمن مورد بررسی قرار گرفتند تا در نهایت سینتیا ایریوو برای این نقش انتخاب شد. باید گفت در نهایت این انتخاب درست انجام شده است. او در نقش هریت تابمن موفق می شود به خوبی قدرت نگاه او و اراده آهنینش را به تصویر بکشد. اما با وجود بازی فوق العاده سینتیا ایریوو این تنها نکته مثبت فیلم نیست. فیلمبرداری جان تال و موسیقی ساخته شده توسط ترنس بلنکارد در کنار هم فضایی می سازند که از همان دقایق اول فیلم آنرا از یک فیلم زندگینامه ای معمولی متمایز می کنند.
هریت تابمن زندگی پیچیده و پرفراز و نشیبی داشته که در چند نقطه حساس با لحظات مهمی از تاریخ امریکا تلاقی می کند. گرگوری هاوارد و کاسی لمونز در مقام فیلمنامه نویسان این اثر تمام تمرکز داستان را روی رها شدن تابمن از بردگی و سپس تلاش های او برای آزادسازی برده های دیگر گذاشته اند. در فیلم به فعالیت های نظامی او در دوران جنگ داخلی تنها اشاره ای می شود و کارهای تابمن در اواخر عمرش به عنوان یک متفکر سیاسی به طور کلی از این زندگینامه کنار گذاشته شده اند؛ با این وجود ریشه های این تمام فعالیت ها در شخصیت هریت تابمن در فیلم قابل مشاهده است. ماده خام داستانی زندگی تابمن آنقدر غنی ست که با وجود تمام این حذفیات کم تر زندگینامه ای را می شود یافت که در این حد پر از تعقیب و گریز و صحنه های اکشن جذاب باشد.
با تمرکز فیلم روی این بخش از زندگی تابمن، تصویری از او ساخته می شود که طبق آثار مورخان معاصر تاریخ امریکا بسیار به واقعیت نزدیک است. اینکه او خود را تنها به عنوان برده ای که با خوش شانسی توانسته جان سالم به در ببرد در نظر نمی گرفته و خود را صاحب اراده ای مختص به خود می دانسته که هیچ نیروی انسانی ای جلودارش نبوده است. در اوایل فیلم عذابی که برده ها در آن دوران تحمل می کرده اند نشان داده می شود اما حتی در این لحظات هم تابمن کسی است که خود برای زندگی اش تصمیم می گیرد و به همین دلیل است که وقتی او هدف اصلی اش را در داستان پیدا می کند تبدیل به قهرمانی می شود که همذات پنداری مخاطب را برمی انگیزد. تصویر مذهبی ای که از تابمن وجود دارد (در بعضی از روایات سیاه پوستان او را دارای ارتباط با نیروهای قدسی می دانسته اند) در فیلم نشان داده می شود اما فیلم به هیچ وجه به این تصویر قدیس گونه از او محدود نمی ماند.
در لابلای صحنه های اکشن و تعقیب و گریز فیلم بخشی از چشم انداز بزرگ تری را هم می بینیم که وقایع سیاسی آن دوران را به بینندگان یادآوری می کند. تنش های بین ایالات شمالی و جنوبی درست قبل از شروع جنگ داخلی، سیاست های کانادا و سایر تصمیماتی دیگری که مردان سفیدپوست در آرامش اتخاذ می کرده اند و زندگی میلیون ها سیاه پوست را با خطرات جدی مواجه می کرده است. نشان دادن این بخش ها باعث می شود بیننده هم با شرایط اجتماعی آن دوران آشنایی بیشتری پیدا کند و هم با دیدن وضعیت اجتماعی شخصیت ها بیشتر به آنان نزدیک شود. بزرگترین دستاورد لمونس به عنوان کارگردان فیلم، ساختن فیلمی است که هیچ مشکلی در برقراری ارتباط با مخاطبان امروزی سینما ندارد و همزمان به موضوع تاریخی اش بسیار وفادار می ماند. در این فیلم، آزادی فردی و خودباوری به عنوان دو نمونه از اساسی ترین ارزش های فرهنگی امریکا در قالب شخصیت هریت تابمن به تصویر کشیده می شوند.

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 74% را بر اساس 198 ریویو بدست آورده که معادل نمره 6/57 از 10 است: «هریت فیلمی ا ست که به شایستگی از پس موضوعش برآمده است اما از رویکرد بیش از حد قابل پیش بینی اش ضربه می خورد». در سایت متاکریتیک فیلم نمره 66 از 100 را بر اساس نظر 40 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهایی به طور کلی مثبت» است.
« هریت موفق می شود وحشت ناشی از برده داری را به جان مخاطب امروزی سنیما بیاندازد و همزمان حرکت سریع داستانش باعث درگیر ماندن مخاطبانش می شود.»
رکس رید (نیویورک آبزرور)
«هریت سعی نمی کند ژانر زندگینامه ای را از نو خلق کند و به جای اینکار با تکیه بر بازی درخشان سینتیا ایریوو و فیلمبرداری دیدنی جان تال خود را از فیلم های زندگینامه ای دیگر متمایز می کند»
اریک کان (ایندی وایر)

نظر مثبت:
هریت اونقدر زندگینامه جذابیه که موقع دیدنش تمام توجهم فقط درگیر داستان اصلی و شخصیت بود و هیچوقت چیزای جزئی و داستانای فرعی حواسم رو پرت نکردن. هریت آدم خیلی بزرگی بوده، واقعا خوشحالم که بالاخره یه فیلم درموردش ساخته شده.
نظر منفی:
موضوعات خیلی مهمی توی این فیلم مطرح میشن اما اونقدر به هیچ کدومشون درست پرداخته نمی شه که محصول نهایی یه فیلم زندگینامه ای کلیشه ای از کار در اومده. ترجیح من این بود که به زندگی نظامی تابمن بیشتر پرداخته می شد.

نویسندگان:
گرگوری آلن هاوارد، کاسی لمونز

عوامل:
فیلمبرداری: جان تال
تدوین: ویات اسمیت
موسیقی: ترنس بلنکارد

بودجه کلی: $17,000,000
فروش جهانی: $43,282,155

واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 97%

دیالوگ برگزیده:
هریت: یا آزاد میشم یا کشته میشم.

جزئیات:
شخصیت واقعی هریت تابمن همانطور که در فیلم نشان داده شده گاهی دچار توهم می شده است. مورخان بسیاری معتقدند دلیل این توهمات ضربه ای بوده که در کودکی به سر او وارد شده
این اولین فیلمی است که درمورد زندگی هریت تابمن ساخته می شود.
به گفته دبرا مارتین چیس تهیه کننده فیلم، با محاسبه زمان پیش تولید، ساخت فیلم حدود 7 سال طول کشیده است.
کاسی لمونز (کارگردان فیلم) در فیلم سکوت بره ها (1991) در نقش آردلیا ماپ بازی کرده است.

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به فیلم

هریت

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این فیلم را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری