پیشتازمووی

اپ پیشتازمووی را نصب کنید!

نسخه اندروید

pishtazmovie.ir pwa

اپلیکیشن پیشتازمووی را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.

1- در نوار پایین دکمه share را انتخاب کنید.

2- منوی بازشده را به سمت بالا و یا به سمت راست کشیده، سپس گزینه "Add to Home Screen" add-to-home-screen را انتخاب کنید.

3- در قسمت بالا "Add" را انتخاب کنید.


متوجه شدم

درباره مستند Fahrenheit 9/11

«فارنهایت 11/9» فیلمی مستند و محصول سال 2004 است. این فیلم توسط مایکل مور کارگردانی شده و با نگاهی انتقادی به دوران ریاست جمهوری جورج بوش می پردازد. دیدگاه های مطرح شده در این مستند باعث شدند این فیلم به یکی از جنجالی ترین مستندهای تاریخ سینما تبدیل شود. «فارنهایت 11/9» در جشنواره کن به نمایش درآمد و موفق شد به نخستین مستندی تبدیل شود که نخل طلای این جشنواره را از آن خود می کند. فیلم سپس در تاریخ 25 ژوئن 2004 در امریکا اکران شد و با فروش 222 میلیون دلار به پرفروش ترین مستند تاریخ سینما تبدیل شد.

راوی: 
مایکل مور
عوامل:
فیلمبرداری: بری اکروید
تدوین: کرت انگفر، وودی ریچمن
موسیقی: جف گیبز

بودجه کلی: $6,000,000
فروش جهانی: $222,400,000

واکنش منتقدها:
فیلم در سایت راتن تومیتوز امتیاز 82% را بر اساس 237 ریویو بدست آورده که معادل نمره 7/33 از 10 است. در سایت متاکریتیک فیلم نمره 67 از 100 را بر اساس نظر 43 منتقد به دست آورده که نشانگر «نقدهای به طور کلی مثبت» است.

یادداشتی بر فیلم «فارنهایت 11/9»
مایکل مور مستندساز مطرح امریکایی بدون تردید یکی از جنجالی ترین چهره های تاریخ سینمای مستند امریکاست. او اهمیتی نمی دهد اگر با ساخت یک فیلم مستند با رئیس جمهور امریکا سرشاخ شود و از او جواب بخواهد و حالا در آخرین فیلمش به نام «فارنهایت 11/9» تمام زمان فیلمش را به بررسی عملکرد جرج بوش و کابینه اش پس از حادثه 11 سپتامبر اختصاص داده است. «فارنهایت 11/9» از همان لحظات اول هدفش را مشخص می کند: اینکه نشان دهد جرج دبلیو بوش رئیس جمهور امریکا یک احمق به تمام معناست و هیچ صلاحیتی برای حکومت ندارد.
فیلم های مایکل مور در زمان اکرانشان همواره باعث درگرفتن بحث ها و جدل های بی پایانی بین موافقان و مخالفان نظرات مور می شوند. به نظر می رسد بزرگترین نقطه قوت این مستند ها در همین است که باعث می شود درمورد سوژه هایش بحث های زیادی دربگیرد و تماشاگران آزادانه در مورد این موضوعات فکر کنند. هم «بولینگ برای کلمباین» و هم «فارنهایت 11/9» دارای اشکالاتی هستند که باعث می شوند بیش از حد یک جانبه و ناعادلانه به نظر برسند، با این حال هر دو مستند به شدت مورد توجه بینندگان امریکایی قرار گرفتند و به بحث های زیادی درمورد «حق آزادی اسلحه» و «دوران ریاست جمهوری جرج بوش» دامن زدند. اما از نظر تکنیک مستند سازی «فارنهایت 11/9» فیلمی به مراتب ماهرانه تر از «بولینگ برای کلمباین» است. در اینجا می توان گفت اوج توانایی مور در گرفتن مصاحبه و استفاده از ابزار هایی مانند تصاویر آرشیوی و راوی را شاهد هستیم. یکی از درخشان ترین بخش های فیلم مربوط به فیلمی است که در هنگام وقوع حادثه یازده سپتامبر از جرج بوش گرفته شده و او را در حال خواندن داستان برای کودکان در یک مدرسه نشان می دهد. در اینجا مور توانسته با استفاده از یک تصویر ساده و بدون قطع تصویر مردی را نشان بدهد که هیچ ایده ای برای قدم بعدی کشورش ندارد و نمی داند امریکا باید از این نقطه به سوی چه مسیری حرکت کند. مور برای یافتن پاسخ سوال هایش به حدی مصرانه عمل کرده که توانسته بهترین مصاحبه های ممکن را از مصاحبه شوندگانش بگیرد. در جایی از فیلم او با مادری صحبت می کند که فرزندش در عراق خدمت می کند، این زن به شدت وطن پرست و طرفدار جرج بوش است تا اینکه پسرش از دنیا می رود و در مصاحبه بعدی تغییر 180 درجه ای اعتقادات سیاسی او را شاهد هستیم. مایکل مور با یک فلسفه مشخص فیلم می سازد، اینکه تلاش فیلمساز و حجم فیلم تدوین نشده او به حدی باید زیاد باشد تا بالاخره در یک جایی موفق شود حقیقت را به چنگ آورد. «فارنهایت 11/9» دقیقاً چنین تلاشی است، فیلمی که تمام ابزار های ممکن را برای اثبات عقیده فیلمسازش به کار می گیرد و در نهایت به موفقیتی چشم گیر می رسد. 
نویسنده: جیمز برادینلی
منبع: www.reelviews.net


واکنش های مخاطبان در شبکه های اجتماعی:
امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز = 70%
نظر مثبت:
فارنهایت 11/9 یکی از بهترین مستندهای تاریخ سینماست و به خوبی فساد حاکم در دستگاه سیاسی امریکا در دوران بوش رو برملا می کنه. حتی امروز هم میتونید هوشمندی سیاسی مایکل مور رو درک کنید چون خیلی از حرف های اونموقع مور تازه با اومدن ترامپ دارن تعبیر میشن.
نظر منفی:
مایکل مور شاید یک فیلمساز جنجالی باشه اما به هیچ وجه نمی تونه ادعا کنه که فیلمساز خوبیه. این فیلم هم مثل باقی آثار مور بسیار مغرضانه نوشته شده و مسائل رو کاملا جانبدارانه بررسی می کنه، مایکل مور درست مثل کسایی که ازشون انتقاد می کنه تحمل شنیدن حرف های مخالف رو نداره.

جزئیات:
• به گفته حاضران در جشنواره کن سال 2004، این فیلم طولانی ترین تشویق حضار در تاریخ جشنواره را تجربه کرده که حدود بیست دقیقه به طول انجامیده است.
• این اولین مستند تاریخ سینما است که در هفته اول اکرانش رتبه اول جدول فروش را به خود اختصاص داده است.
• مایکل مور قبلا مستند «بولینگ برای کلمباین» (2002) را ساخته است.
 

همچنین ببینید

دیدگاه و نظرات کاربران

loading

در حال بارگذاری دیدگاه ها

رای به مستند

فارنهایت ۹/۱۱

1 رای 2 رای 3 رای 4 رای 5 رای
ثبت
لوگو پیشتازمووی

شما نمیتوانید با اشتراک رایگان این مستند را تماشا کنید.

برای تماشا می بایست اشتراک تهیه نمایید.

خرید اشتراک
اشتراک رایگان ایرانسلی ها در پیشتازمووی

اشتراک رایگان برای ایرانسلی‌ها

شما دیگر نیازی به خرید اشتراک پیشتازمووی ندارید اما در هنگام تماشای فیلم‌ها، هزینه حجم مصرفی اینترنت شما به صورت کامل محاسبه می‌شود، درصورتی که اشتراک پیشتازمووی داشته باشید حجم مصرفی شما نیم بها محاسبه خواهد شد.

متوجه شدم

فعالسازی قفل کودک

یک کد 4 رقمی در کادر زیر وارد نمایید:

ثبت
انصراف

غیر فعال کردن قفل کودک

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

خروج از بخش کودکان

رمز قفل کودک را وارد کنید:

ثبت
انصراف
کد قفل کودک را فراموش کرده ام.

فراموشی قفل کودک

کلمه عبور حساب کاربری را وارد کنید:

ثبت
انصراف

اشتراک گذاری